آموزش مقدماتی مایا 1

برای این که بتونین به بهترین نحو از مایا استفاده کنین لازمه که منوها و ابزارهایی که توش هست رو به خوبی یاد بگیرین تا وقتی بهشون نیاز دارین مشکلی نداشته باشین .

منو بارهای مایا مثل همه  ی نرم افزارهای دیگه تحت ویندوز در قسمت بالای  پنچره اصلی نرم افزاره اما به خاطر زیاد بودن دستورا سازندگان مایا اونا رو دسته بندی کردن و شما یه منوی انتخاب دارید که باهاش منوبار مربوطه فعال میشه اینم یکی از نکات جالب مایاست . از چند بخش تشکیل شده :

animation,surface,polygon,nCloth,Dynamic,rendering,customize

اگه هر کدوم از اینا رو انتخاب کنین منوبار عوض میشه و دستورات مربوط به اون منو بالای صفحه ظاهر میشه . راستی تو همه ی این منوها بخش اولشون یعنی چند قسمت اولشون مشترکه که شامل این منوهاست : File,edit,modify,create,display,window

از گزینه customize هم میتونین برای سفارشی کردن منوبار استفاده کنین یعنی به دلخواه خودتون .

Hot Box : تو مایا یه راه دیگه برای رسیدن به منوها همین hot box هستش که برای دسترسی به این ابزار کافیه کلید space رو چند لحظه نگه دارین و بعد منوها پیدا میشن و این راه یه راه سریع تر برای رسیدن به منوبار هاست .

حالا اون چند منو که در همه مشترک بودن رو با هم مرور میکنیم :

file : منوی فایل مربوط به مدیریت فایل ها و پروژه و بعضی از تنظیمات مربوط به اوناست مثل انتخاب یه صحنه جدید یا ذخیره کردن پروژه و . . .

Edit : تو این منو هم دستوراتی که هست تقریبا تو همه نرم افزار ها مشترکه یعنی دستوراتی مثل کپی و کات ، undo ، دستورات نمونه برداری و . . .  که در جلسات بعدی و با وارد شدن به بحث های پیشرفته تر به طور مفصل توضیح میدم تا اینجاشو داشته باشین .

Modify : این منو مثل یه منو برای Convert کردن و تغییر دادنه  .

Create : یکی از منوهای پرکاربرد و مهم مایاست که برای ایجاد یه شکل هندسی یا یه دوربین یا منبع نور و . . . استفاده میشه که به طور مفصل بعدا توضیح داده میشه .

Display : این منو برای نمایش عناصر صحنه و یا مخفی کردنشون استفاده میشه .

window : این منو برای نمایش پنجره ها تو برنامست و به عبارتی با این منو رو پنجره های برنامه مدیریت می کنین مثلا اگه شما فقط برای مدل سازی از مایا استفاده میکنین میتونین پنجره هایی که به درد کارتون نمیخوره رو ببندین که دیگه تو صفحه اصلی برنامه نشون داده نشه  .

در مایا شما با پنجره attribute editor خیلی زیاد سر و کار دارین چون تنظیمات هر شئ در اینجاست و یادتون باشه گاهی همین پنجره به شما کمک های بزرگی میکنه و در واقع قلب تنظیمات مایا همین پنجرست چون با اون شما ویژگی های یه شئ رو تغییر میدین . برای نمایش یا مخفی کردن اون میتونین از window  استفاده کنین یا در قسمت هایی که آیکن ها قرار دارن سه آیکن آخر از سمت چپ مربوط  به نمایش attribute editor,tool setting,channel box میشه که بعدا و با معرفی ابزارها tool setting رو هم توضیح میدم اما اینجا اینو بگم که channel box برای تنظیمات اولیه اجسام و عناصر صحنه و همچنین میزان چرخش یا تغییر مقیاس به صورت مختصاتی و عددی استفاده میشه البته برای تنظیمات کلی هر جسم یا عنصر از attribute editor باید استفاده کرد .

در زیر منوها و آیکن های زیرین آنها ناحیه ای هست که به shelf معروفه و یه راه دیگه برای رسیدن به ابزارهاست  که شامل چند بخش میشه مثل general,animation,curve,subdiv,….

در این جلسه general رو توضیح میدیم و با بقیه اونا وقتی جلوتر بریم آشنا میشیم ، حالا این گزینه شامل قسمت های پایینه :

Learning movie : چند تا فیلم کوتاه آموزشیه که ابزارهای اولیه و کابردی رو یاد میده و حتما اونا رو ببینین .

Help : با این گزینه به قسمت help نرم افزار به زبان انگلیسی دسترسی پیدا میکنین .

Tumble : از این گزینه برای چرخوندن نمای دید در پنل ها استفاده میشه که معادل استفاده از کلید alt و کلید سمت چپ ماوس هستش که بعدا بیشتر باهاش کار میکنین .

Track tool  : برای جا به جا کردن نمای دید ازش استفاده میشه و معادل استفاده از کلید alt و دکمه وسط ماوس هستش .

dolly tool : برای حرکت به جلو یا عقب در نمای دید استفاده میشه که در واقع مثل عمل زوم  عمل میکنه و معادل استفاده از کلید alt و کلید سمت راست ماوسه .

undo ,redo: برای تکرار آخرین عمل و انصراف از انجام آخرین عمل استفاده میشه که معرف حضورتون هست .

delete : حذف عنصر یا موضوع انتخابی از صحنه .

group : برای دسته بندی کردن چند عنصر یا موضوع انتخاب شده در صحنه .

ungroup : عکس عمل بالا رو انجام میده و اونا رو از هم جدا میکنه .

 

شما میتونین Shelf رو هم به میل خودتون customize کنین .

بخش پایین قسمت shelf قسمتیه که بخش زیادی از فضای نرم افزار رو اشغال کرده و اون هم viewport هستش که همون نمای دیده که در جلسات بعد به طور مفصل بهش میپردازیم .

خب تا اینجاشو داشته باشین و در جلسه بعد viewport ها رو بررسی میکنیم .