آموزش گام به گام مایا
آموزش گام به گام مایا
مایا نام نرمافزاری برای طراحی سه بعدی است. این نرمافزار نخست توسط شرکت آلیاس.ویو فرانت عرضه شده است که در سال ۲۰۰۵ شرکت اتودسک ( بزرگترین شرکت ساخت نرم افزارهای سه بعدی و انیمیشن سازی از جمله ۳D Studio Max و Autocad )آن را خریداری کرد و نسخههای جدید مایا با نام اتودسک مایا(Autodesk MAYA) به بازار عرضه شدند.
در سال ۲۰۰۳ نرم افزار مایا برنده جایزه Academy Award برای “موفقیت های علمی و فنی” شد.
هسته اصلی مایا در زبان ++c نوشته شده است.
نرم افزار مایا بر روی سیستم عامل های Windows , Linux و Mac Os X قابل استفاده است.
قسمت اول
دراین قسمت شما را با محیط مایا آشنا می کنم تا این محیط گنگ برای شما بازشده وترس و هراس شما از آن کم شود . زمانی که شما با این نرم افزار آشنا شوید از کار کردن با آن لذت خواهید برد.
این نرم افزار به علت سنگین بودن از حیث اطلاعاتی دارای منوهای زیادی می باشد .
محیط کاری مایا به حدی هوشمند اند وحرفه ای طراحی شده که هر یک از منوها را البته بسته به نوع استفاده به راحتی دراختیار شمار قرار می دهد دراین نرم افزار ما از منوها برای ایجاد دو خلق البته تا حد نیاز استفاده می کنیم هرمنو در طبقه بندی قرار گرفته است این طبقه بندی مربوط به نوع عملکرد و نوع کارکرد یک فرمان بر می گردد درداخل نرم افزار هردسته از منوها را در داخل یک ماژول قرار داده است ماژول ها همان طبقه بندی های هستند که بسته به نوع عملکرد منوها به آنها نسبت داده می شود درواقع ماژول ها برای دستیابی سریع یک منو طراحی شده اند و رایج ترین راه سازماندهی منوها استفاده از همین ماژول ها می باشد.
این منوها در دو نسخه مایا متفاوت می باشند به این گونه که در نسخه Maya complete
ما فقط ماژولهای
Animation Polygons, Dynamics, Rendering Surface را می بینیم .
ولی در نسخه Maya unlimited که ما بیشتر سر صحبتمان با این ورژن می باشد دارای دو ماژول دیگر به نام Live و NCloth
نیز هست.
با فعال کردن هرماژول ابزار مرتبط با همان ماژول در دسترس قرار می گیرد مثلا اگر ماژول Polygons
را فعال نمایید ابزار ومنوهای مرتبط با مدلسازی در اختیار ما قرارمی گیرد همانند عکس ذیل.
آشنایی با نوارمنو
نوار منو در واقع کلیدها یا فرمانهایی هستند که درمنوهای کرکره ای در اختیار ما قرار دارند این نرم افزار نیز مانند تمام نرم افزار هایی که تحت ویندوز کار می کنند دارای منوهای گوناگونی می باشد.
منوهای Window , Display , Create , Modify, Edit , File
درهرشرایطی و در هرماژولی قابل دیدن و رویت هستند وبا هرماژولی ثابت هستند.
با باز نمودن هرمنو در بالای آن منوها مشاهده می کنید که با کلیک کردن برروی آن دو خط شما می توانید آن منو را جدا نموده وبه صورت شناور در بیاورید.
تنظیمات فرمان ها
مقابل بعضی از فرمان ها درمنوهات مشاهده می کنید یک آیکون مکعب شکل وجود دارد این آیکون تنظیمات مربوط به آن فرمان را به ما نشان میدهد. در تصویر بالایی میتوان مربعهای مشکی را مشاهده نمود نام این آیکون Option box
می باشد البته باید به یاد داشته باشید که هر تنظیماتی در این پنجره انجام دهیم ثابت خواهد شد یعنی زمانی که ما دوباره بخواهیم ازاین فرمان استفاده کنیم این فرمان با همان تنظیمات قبلی اجرا خواهد شد.
نوار ابزار ( Status line)
در زیر نوار منو نوار ابزار قرار دارد در این نوار انواع ابزار برای تغییر صحنه وجود دارد دراین قسمت ابزارها گروه بندی شده اند به این صورت که به وسیله یک خط افقی ابزارها از یکدیگر تفکیک می شوند با کلیک کردن بر روی این خطوط افقی آنها را می توان باز و بسته نمود .
قسمت Shelf
این قسمت درست زیرStatus line
قرار دارد و منو را به صورت آیکون در اختیار شما در دسته بندی های مختلف قرار داده است.که ما تصاویر تمامی قسمتها را در کنار هم نمایش داده ایم
قسمت Tool box کادر ابزار
دراین قسمت ابزار انتخاب حرکت Move چرخش Rotate تغییر اندازه Scale وجود دارد آخرین گزینه موجود نیز آخرین ابزار استفاده شده را در اختیار شما قرار میدهد.
قسمت View points:
نیمه پایینی که دو ابزار متعلق به تغییر حالت ها می باشد.
نماها یا دیدگاه ها View
در واقع پنجره ها و رابط اصلی برنامه کاربر هستند و صحنه های مجازی سه بعدی می باشند جالب است که خود این نماها نیز دارای منو می باشند برای کنترل کردن صحنه ونماها.
پنجره Channel Box و Leyer editor ,Attribute editor ، Tool setting
به کمک این پنجره می توان پارامترهای اشیاء انتخابی و اطلاعات و امکانات مختلفی در مورد شی را داشت درباره این منوها مفصل در درس های آینده توضیح خواهیم داد.
قسمت Time و Range
پایین فضای کاری مایا لغزنده زمان و ادامه Range
قرار دارد همچنین کنترل کننده های اجرای متحرک سازی قسمت سطر فرمان Command line و سطر راهنما.
پایین لغزنده های Time و Range
یک نوار افقی به نام سطر فرمان وجود دارد که به کمک فرمانهای اسکریپ
melscript
یا سایر توابع می توانید دراین سطر فرمانهای را وارد نمایید در پایین همین سطر فرمان سطر فرمان اطلاعات قرار دارد که اطلاعات با ارزشی در مورد صحنه جاری و محل قرارگیری ماوس در صحنه میدهد.
تا اینجا شما به طور کلی با محیط کاری نرم افزار مایا آشنا شدید و این محیط از آن حالت گنگ برای شما در آمد.
از دیدین نظرات شما دوستان ممنون میشم و اگر اشتباهاتی در این آموزش مشاهده نمودین ممنون میشم به من گزارش بدین تا اصلاحش کنم







شمع دانی که دم مرگ به پروانه چه گفت؟...