ادامه آموزش تری دی مکس درس 4
ادامه آموزش تری دی مکس درس 4
اين گزينه باعث مي شود
که در صحنه يک مخروط کشيده شود اين مخروط را مي توان به دو صورت مرکزي center يا لبه اي (Edge) کشيد.
در بخش parameter گزينه 1Radius ميزان شعاع پاييني مخروط را تعيين مي کند و 2Radius ميزان شعاع بالايي مخروط را تعيين مي کند.
پارامتر Height ميزان ارتفاع مخروط مي باشد.
Height segments ميزان
تعداد خط هاي تشکيل دهنده ارتفاع مخروط مي باشد.
Cap segments ميزان تعداد خط هاي دو
سر استوانه را تعيين مي کند.
Side: ميزان خط هاي دور
استوانه را تعيين مي کند.
شي Geosphere
اين گزينه مي تواند
دايرهاي با توجه به ترسيمات و تقسيمات رياضي خلق کند.
شي Tube
اين گزينه شي را به شکل
لوله خلق مي کند. توضيحات پارامترهاي اين گزينه مثل توضيحات قبل مي باشد.
شي Pyramid
اين گزينه باعث خلق يک
هرم مي شود. توضيحات اين قسمت در قبل توضيح داده شده است.
شي Plahe
يک صفحه يک رو ايجاد مي
کند به طوري که از يک سمت قابل ديدن مي باشد.
نسبت دادن رنگ به اشياء:
رنگ هايي که در 3DS MAX به اشياء نسبت مي دهيم از نوع واقعي هستند. اين
رنگها شامل 24 بيت اطلاعات بوده و تا 16 ميليون رنگ را ايجاد و پشتيباني مي کند.
براي نسبت دادن رنگ به اشياء از دو روش مي توان استفاده نمود. در روش اول از پنجره object color استفاده مي کنيد که شامل دو پالت متفاوت رنگ
است. اين رنگ سطح شي را رنگ آميزي نموده و همان چيزي است که در رندر ديدگاه مشاهده
مي شود.
در روش دوم از پنجره object color استفاده مي کنيد که دامنه رنگ 24 بيتي را به
اشياء نسبت مي دهد.
تمرين:
1) يک صحنه جديد ايجاد
بنماييد.
2) يک جعبه (Box) خلق کنيد.
3) به پانل Modify برويد و رنگ روبه روي جعبه متن را کليک کنيد از
رنگ هاي موجود رنگي را انتخاب کنيد. اگر رنگي که مد نظر شما است در اين پالت رنگ
وجود نداشت مي توانيد گزينه Add
custom color را بزنيد و رنگ مورد
نظر خود را انتخاب کنيد.
در اين پنجره چند مدل
رنگ موجود است که توضيح خواهيم داد.
(HBV (Hue / Balance / Wniteness
اين مدل بهترين و طبيعي
ترين روش ساخت رنگهاي دلخواه را در اختيار شما قرار مي دهد . ابتدا يک رنگ اصلي (Hue) را انتخاب مي کنيد سپس مقدار تيرگي يا روشنايي
آن رنگ را تغيير مي دهيد تا رنگ دلخواه را به دست آوريد.
مدل رنگ (RGB (Red / Blue / Green
در اين مدل رنگ هاي
اصلي قرمز و آبي و سبز را با يکديگر ترکيب کنيد تا رنگ دلخواه را ايجاد نماييد. مي
توانيد لغزنده هاي سفيد مقابل اين رنگها را کليک نموده و جابجا نماييد يا اعداد
بين 0 تا 255 را در فيلد عددي وارد نماييد.
مدل رنگ (HSV (Hue /saturation
/ Value
در اين مدل رنگ از سه
مولفه براي ساخت رنگ دلخواه استفاده مي کنيم.
پارامتر Hue رنگ اصلي را مشخص مي کند. پارامتر sat ميزان خلوص رنگ را تغيير مي دهد.
پارامتر value ميزان درخشندگي يا شدت رنگ را تغيير مي دهد.
تفاوتي ندارد که از
کدام مدل رنگ استفاده مي کنيد هر تغييري که در يک مدل ايجاد نماييد بي درنگ در
ساير مدلهاي رنگ انعکاس مي يابد رنگ حاصله را در نيمه سمت راست کادر خروجي رنگ
مشاهده مي کنيد. در نيمه سمت چپ رنگ اصلي را مشاهده مي کنيد.
تنظيم نرمالها و همواري
اشياء
نرمالها بردارهاي عمود
بر سطح شي مي باشند. نرمالها
(Normal) در واقع برداري است که
مشخص مي کند روي سطح يا کنج به کدام طرف و پشت آن به کدام طرف است. طرفي که نرمال
به آن اشاره مي کند نشان دهنده سطح بيروني يک سطح يا کنج است که همان طرف شي در
رندر آشکار مي شود.
مي توانيد نرمالهاي يک
شي را به روش دستي تغيير دهيد تا خطا هاي زمان مدل سازي را براي مرحله رندر تصحيح
نماييد. تنظيمات
smoothing مشخص مي سازد که يک سطح
آيا با لبه هاي تيز
(sharp) يا با سطوح هموار (sooth) رندر شود. تنظيمات smoothing در واقع اعدادي هستند که به سطوح يک شي نسبت داده مي شوند.
هر سطح از يک شي هر
تعداد گروههاي هموار سازي حداکثر تا 32 گروه مي تواند اختيار نمايد. اگر دو سطح
داراي لبه مشترک بوده و گروههاي هموارسازي آنها يکسان باشد و به عنوان يک سطح هوار
رندر مي شوند. اما اگر گروههاي هموارسازي آنها متفاوت باشد آنگاه لبه مشترک آنها
به شکل گوشه
(corner) رندر مي شود. مي توانيد
مقادير گروههاي هموارسازي سطوح را به روش دستي تغيير داده و به همين دليل امکان
متحرک سازي اين ويژگي در بستر زمان وجود دارد.
شمع دانی که دم مرگ به پروانه چه گفت؟...